De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Alyssa de Ridder

Blijf op de hoogte en volg Alyssa

04 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

De eerste dagen…

2 februari
Na een korte nacht slecht geslapen te hebben was het tijd om naar Schiphol te vertrekken samen met Mark, papa en mama. Op Schiphol aangekomen waren Jolanda, Niek, Yara en Aylin er al. Tot mijn grote verbazing waren Meltem, Ela en Semra er ook. Super lief natuurlijk en om de groep compleet te maken, waren daar Dara, Tamara en Marije. Echt tof dat er zoveel mensen voor me naar Schiphol waren gekomen. Ik was behoorlijk zenuwachtig voor wat er allemaal komen ging en het afscheid was best emotioneel. Wel had ik er enorm veel zin in. Eenmaal door de douane heen, ontmoette ik Anne-Lotte en Rosa bij de gate. Het vliegtuig vertrok bijna 45 min later. In totaal deden we er 8.5 uur over. Een prima vlucht waarin we goed werden verzorgd met twee maaltijden en zelfs ijs. Op Zanderij ging het allemaal op z’n Surinaams. De paspoortcontrole ging erg traag, maar meteen om goed in de stemming te komen. We hebben geld gewisseld en toen was het tijd om met het busje naar Paramaribo te gaan. Wat zijn de wegen slecht, ik heb nog nooit zo gestuiterd. Blij dat het plafond hoog was in het busje, anders had ik er al drie keer tegenaan gezeten. Bijzonder om te zien hoe anders het is. Het was wel donker, maar ik keek alsnog m’n ogen uit.
Thuis in het huis werden we goed ontvangen door onze huisgenoten. In mijn kamer werd ik direct al begroet door een dikke kakkerlak. Wat een fijn welkom toch. Gelijk de spuitbus er op en dag kakkerlak.
Ons huis bestaat uit twee verdiepingen. Boven is plek voor zes mensen en beneden voor vier. Ik slaap beneden. We hebben twee koude douches beneden, twee wc’s, een keuken en een woonkamer (even voor jullie beeldvorming).
Na het ontvangst ben ik naar boven gegaan met Rosa om bij de anderen te gaan zitten en kennis te maken in hun woonkamer.
Dat was meteen al erg gezellig .
Toen was het tijd om naar bed te gaan en ik heb mijn klamboe geïnstalleerd. Deze bleek helaas te klein, maar tot nu toe gaat het goed (vraag alleen niet hoe).

3 februari
Na een korte en slechte nacht deel 2, stond ik op om alvast te gaan douchen. Eerst nog wat boodschappen gedaan hier. De supermarktjes hier worden vooral gerund door Chinezen. Of het duur of goedkoop is of duur is nog lastig te zeggen. Het plan was om die dag gezellig met z’n tienen naar het strand te gaan. Toen heb ik ook de mensen uit het andere huis ontmoet. Dit strand heet Over Beach en ligt op ongeveer op iets meer dan een uur rijden buiten Paramaribo. Twee taxibusjes gebeld en hup daar gingen we. Dit keer was het licht en het is echt mooi groen hier. De wegen waren nu iets beter, maar nog niet heel denderend. Achja er zijn ergere dingen. Langs de weg staan allemaal huizen en winkels .
Over Beach is een uper mooi opgespoten strand met Palmbomen en uitzicht op de jungle. Helaas regende het nogal zo af en toe (ja dat doet hier ook lieve mensen dus echt kunnen zonnen en zwemmen hebben we niet. We lekker relaxed gehangen in een huisje, want een aantal hadden hangmatten meegenomen (wil ik ook nog wel kopen, kan ook mee op trip ofzo) en er was eten en drinken. Kortom erg gezellig. Aan het eind van de middag gingen we weer terug met diezelfde taxi’s. Iedereen opgefrist en wel gingen we met z’n allen uit eten. Weer twee taxi’s voorgereden en daar gingen we. Bleek het restaurant in gedachte vol te zitten. Er waren al een aantal met een andere taxi, maar die was al weg. Dus ach dan kruipen we met z’n alle bij elkaar op schoot en zitten we met in plaats van zeven met z’n elven in de taxi. Na een aantal rondjes te hebben gereden druk op zoek naar wat anders, kwamen we aan bij een Indiaas restaurant. Hier heb ik broodje naan met kaas en knoflook boter gehad en een roti rol met kip. Nadat alles op was, werden we zowat weg gekeken. Dessert werd niet eens aangeboden (niet dat ik nog hoefde, maar meer voor het idee). Toen we hadden betaald en het drinken op was, hebben we weer taxi’s gebeld en gingen we naar huis. Erg goedkoop uit eten, want ik had een flesje cola, voor en hoofd voor 30 SRD (dat is ongeveer €6.50).
Ondertussen was ik echt kapot en ben ik naar bed gegaan.

4 februari
Hehe ik heb eindelijk een goede lange nacht gemaakt en ben al iets meer gewend. Op dit moment zit ik nog in mijn pyjama en ga ik zo douchen. Vandaag is het plan om eens even wat rond te gaan lopen en te gaan kijken wat waar allemaal is. Vanavond heb ik een afspraak met Tjitra (onze begeleidster hier) samen met een aantal anderen en dan hoor ik ook wat het plan verder is.

Nou dit was poging twee eens kijken of het lukt.
Lieve allemaal ik hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte! Foto’s volgen nog, maar dan moet ik er eerst wat meer maken. Er worden ook nog wel wat foto’s uitgewisseld, weet nog niet wanneer en hoe.

Tot de volgende keer!
Liefs vanuit het zonnige, maar af en toe ook plens buiige Paramaribo!

Xx


  • 04 Februari 2013 - 16:14

    Niek :

    Ha lieve Alyssa
    Wat een goed beeld heb ik nu inhoud verslag lees
    Je bent gelijk met je neus in het leven daar gevallen
    Inclusief de kakkerlak.
    Fijn dat je gelijk opgenomen bent in het clubje daar
    Leuk om je ook via deze weg te volgen
    Liefs Niek

  • 04 Februari 2013 - 16:22

    Roelien:

    Heee alyssa:D
    Leuk om je eerste berichtje te lezen, en fijn dat je een goede reis hebt gehad!
    Dat van die kakkerlak is iets minder, maar je hebt hem als een ware held gedood lees ik :P
    Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen en uiteraard de foto's!
    & succes vanavond met het gesprek (:

    xx

  • 04 Februari 2013 - 16:32

    Marije:

    Heeee meid!

    Wat leuk om dit allemaal te lezen zeg! Het klinkt alsof je al een beetje gewend begint te raken daar!
    Dat is fijn om te lezen :) Jammer van de kakkerlak, maar je zal daar vast nog meer ''enge'' beestjes tegen komen :P haha.
    Heel veel plezier aankomende dagen & ik ben heeel benieuwd als je gaat beginnen in het kindertehuis en hoe dat is enzo! Kijk uit naar je volgende verhaal =D

    Liefs Marije

  • 04 Februari 2013 - 18:03

    Ina Oorburg:

    Heel mooi om te lezen.
    Succes verder,
    Pfff,die kakkerlak,hoop,dat je niet meer tegen komt

  • 04 Februari 2013 - 20:40

    Opa En Wally:

    Lieve Alyssa

    Fijn te horen dat alles goed is gegaan. Ja, een andere wereld he, maar alles zal snel wennen.
    Ook leuk dat je meteen in de groep bent opgenomen. We hopen dat je vannacht lekker zal
    slapen. Veel plezier met alles en tot schrijfs.

    Liefs en een knuffel van opa en Wally

  • 05 Februari 2013 - 11:52

    Tamara:

    Hee meis!
    Haha ik moest echt lachen om die kakkerlak! Ik weet nog hoe het in Turkije ging met de muggen, met de kakkerlakken komt het ook wel goed haha. Maar ik ben blij dat je al een beetje je draai begint te vinden en dat je daar samen bent met gezellige mensen ;) ik ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen en de foto's natuurlijk!
    Liefs en een dikke knuffel,
    Tamara

  • 05 Februari 2013 - 13:15

    Karen:

    He lieverd,

    Goed om te lezen dat je/jullie al zoveel hebben ondernomen.
    Ik kan mij niet herinneren dat ik de wegen zo slecht vond...maar misschien komt dat ook door mijn India ervaring waar alles nog een beetje dramatischer is!
    Leuk hoor dat je in een huis woont met zoveel andere meiden.
    Nou geniet er lekker van en ben benieuwd naar het volgende verhaal.

    Liefs Karen

  • 05 Februari 2013 - 14:16

    Dennis:

    Hé Alyssa,

    Leuk om wat van je avonturen in 'switi Sranan kondre’ te lezen:-).

    Zo te lezen heb je het lekkere Surinaamse eten al ontdekt;-). Je moet btw ook zeker een keer naar Sarinah gaan. Daar hebben ze echt enorm lekker Javaans eten. in het geval je nog op zoek bent naar een goede reisgids dan is 'buitenkanjes' (gele voorzijde) een aanrader. Daar staan ook veel leuke uitjes in die niet in de reisgidsen worden benoemd die je in Nederland kan kopen.

    Een hele goede tijd nog!

    Groeten,

    Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alyssa

Ik ben in de zomer van 2012 afgestudeerd aan de PABO. Begin februari 2013 ga ik voor 3 maanden naar Suriname om vrijwilligerswerk te doen via Vrijwillig Wereldwijd in Paramaribo. Eind april kom ik weer terug.

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 13683

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 27 April 2013

Vrijwillgerswerk in een Kindertehuis

Landen bezocht: