Afscheid Esther/Pasen, uitgaan en Colakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu Afscheid Esther/Pasen, uitgaan en Colakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu

Afscheid Esther/Pasen, uitgaan en Colakreek

Door: Alyssa de Ridder

Blijf op de hoogte en volg Alyssa

10 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Daar was ik weer! Vorige week heb ik nog een verslag geplaatst, maar daar heb ik toen maar in beschreven tot Holi Paghwa. Ik ga nu verder waar ik gebleven ben. Het gaat nog steeds goed hier en het einde komt steeds dichterbij. Vandaag over 3 weken ben ik alweer 22. Maargoed voorlopig zit ik nog hier en vermaak ik me nog steeds prima. Dus laat ik maar eens gaan beginnen. Ik heb trouwens vernomen dat er ietwat verbetering in het weer zit, dus wie weet helpt het allemaal wat ik stuur, haha.
Donderdag 28 maart, de donderdag na Paghwa, waren we weer present in het kinderhuis. Hoewel het vakantie is en we wel eens eerder moesten beginnen, konden we vandaag normale tijd komen. Vandaag gingen Esther en Madelon ook mee. En de spellenbus zou komen, vandaar ook onze gewone tijd. We hebben eerst een knutselwerkje gemaakt voor Pasen en daarna was het alweer tijd voor de Spellenbus. Het was heel gezellig, maar ook superwarm dus de kinderen werden hoe langer het duurde, hoe minder actief. Met z’n vieren hebben we na dit leuke dagje de bus weer terug gepakt.
Die vrijdag was het Goede Vrijdag. Alle winkels waren dicht. We zijn die middag lekker naar Martinus (appartementencomplex in de buurt) gegaan waar we heerlijk aan het zwembad hebben liggen zonnen met een aantal huisgenoten. Beetje zwemmen en verder liggen op een bedje. De donderdag hadden Esther en ik al boodschappen gedaan dus die avond aten we lekker zelfgemaakte pizza met Esther, Melanie, Jerry en ik. Lekker dagje was dat.
Zaterdag begon het laatste weekend van Esther. Ze wilde heel graag nog even naar de stad om wat foto’s te maken en ik dacht die foto’s moet ik ook nog hebben (van de synagoge en moskee, wat van het straatbeeld, waterkant etc.) Dus ik ben gezellig met haar meegegaan en hebben we samen de ramptoerist uitgehangen. Nog even een snack wrap geluncht bij de MacDonald’s om weer door te kunnen, haha. Samen nog een foto gemaakt bij het I <3 Su beeld en in de Palmentuin.
Thuis gekomen wilden we nog even naar de Zoo. Je schijnt er in een uur door heen te zijn en zover fietsen was het niet. Wel eerst verkeerd gereden, terug gereden en nog een keer de weg gevraagd, toen we eindelijk er waren. Dieren die je kent uit Nederland in de dierentuin, die zijn er veel niet. Leeuwen, olifanten, noem maar op. Wat er wel is? Apen (veel soorten), vogels, twee jaguars, otters, pauwen, herten en kaaimannen zijn zo wat alle voorbeelden. Verschillende soorten per soort daar gelaten. En dan heb ik het nog niet gehad over de super kleine hokken waar ze in zitten. De entree is ook maar 10 SRD (2.50 euro). Dus ja het was leuk om er even geweest te zijn. Je bent er inderdaad binnen een uur doorheen, maar dat gaf niet. Het enige verblijf dat er wel mooi uitzag was het apenverblijf van een bepaalde soort. Dat was aangelegd met hulp van Artis.
’s Avonds zijn we als afscheid samen lekker uit eten geweest bij de Zus&Zo. Vooraf lekker een stokbroodje met pesto en aioli en daarna kipsaté met aardappeltjes en sla. Echt lekker! Later sloten Madelon, Jerry en Melanie aan. We hebben toen nog gezellig een cocktailtje gedaan en daarna zijn we naar ’t Vat geweest voor een ijsje. Toen was iedereen moe en zijn we snel naar huis gegaan. Al met al een geslaagd dagje.
Op Eerste Paasdag sliep iedereen lekker uit en gingen een aantal van ons het Paasontbijt voorbereiden. Er was van alles (zie de foto op Facebook). We hebben er heerlijk van gesmuld en het was nog gezellig ook, haha. Zat bommetje vol! Die middag verder rustig aan gedaan. Tegen het eind van de middag was het voor Esther tijd om te gaan samen met nog iemand anders die op dezelfde dag vloog. Ik vond het erg jammer, want we hadden samen wel wat opgebouwd, maar zo gaan die dingen.
Tweede Paasdag was ook rustig, want alles was dicht. Lekker rustig opgestart en daarna gezellig met Jo, Niek & de kinderen ruim een uur geskyped. Was echt heel gezellig om ze even te zien en even lekker te kletsen. Huisgenoot Hilde was ook nog jarig dus hebben we even een lekker taartje gegeten die door huisgenoot Emily gemaakt was. Erna nog even met papa geskyped en later die avond uit eten geweest. Madelon en Hilde namen afscheid en we zijn met een hele groep naar Zus&Zo gegaan. Zo kom je er nooit en zo twee keer binnen drie dagen. Deze keer rijst, kousenband, kip en pom gegeten. Ook op deze foto’s mijn ogen dicht. Bloedirritant. Hoe kom je eraan? Hoe kom je eraf? Nou goed dat was Pasen 2013.
Dinsdag 2 april was het geen feestdag meer en moesten we aan het werk in het kindertehuis. Wel weer in de middag, want de Bibliobus zou komen. Die ochtend verder niks bijzonders tot ineens m’n wifi wegviel. Nog geen probleem, maar hij deed het nog steeds niet. Keek ik bij de router en die deed het ook niet. Langzamerhand even rond gekeken, het licht deed het niet en de koelkast ook niet. Conclusie: stroom uitgevallen. Sandy (man van Tjitra) gebeld. Hij kwam, maar kon niks doen. Het was overal in de buurt zo. Het zou een uurtje duren. Ik dacht: laat ik vast douchen, water is toch al koud. Sta ik eronder, komt er na een minuutje een rot straaltje uit. Was ik even vergeten dat de waterpomp op stroom werkt. Na iets meer dan een uur was er weer stroom. Probleem opgelost. In de stad was het super druk door de vakantie en de winkels die zo lang dicht waren. Gelukkig nog wel op tijd in het kindertehuis. Ik wist dat er in het weekend gewerkt zou worden aan de aanleg van de waterpomp. Bij het kindertehuis aangekomen was het al helemaal af! Wauw wat zag dat er goed uit. En blij dat ze waren!! De kinderen hadden extra lang gedoucht, omdat ze nu niet bij hoefden te vullen met emmertjes. Wat gaf het een goed gevoel om te zien hoe blij ze waren. We hebben met z’n allen nog een foto erbij gemaakt!
Helaas bleek dat het iets duurder is geworden, omdat Tjitra geen rekening had gehouden met de materialen en arbeidskosten voor het aanleggen. Gelukkig wordt dat opgelost en hoef ik me daar verder geen zorgen over te maken.
Ik heb me ingezet om het voor elkaar te krijgen en met dank aan de KMM Groep en meneer Breemhaar is het gelukt. Hier gaan ze nog lang plezier van hebben! Helemaal super!
Tijd om aan het werk te gaan. We hebben met z’n allen een boekenlegger gemaakt. Ingrid had nog hard karton en ik had verder alles bij me. Ik heb ze allemaal vastgelegd. Heel leuk zijn ze geworden. Daarna kwam de bus en hebben we boeken uitgezocht. En daarna was het tijd om naar huis te gaan.
Die avond nog een primeur, haha! Ik had voor het eerst helemaal alleen gekookt. Het was rijst met kerriesaus, ananas en kipvingers. Super lekker en ik was helemaal blij dat het was gelukt!
Woensdagochtend 3 april moesten we er weer vroeg uit. De kinderen moesten naar de tandarts en Rosa en ik gingen gezellig mee. We hebben voor de verandering weer een keer gefietst. In de ochtend is dat zoveel lekkerder, want het is (logisch) dan een stuk minder warm.
Er moesten drie kinderen naar de tandarts en ze hebben nog even hun tanden gepoetst voor we aankwamen. De oudste jongen ging mee om ons de weg te wijzen. Bij de tandarts aangekomen, hing er een bordje op de deur: wij zijn schaften tot 10 uur. En dat terwijl we om half 10 een afspraak hadden. Klokslag half 10 waren ze er dan. Precies op tijd. Het is zo dat als je een afspraak hebt, je het eerste geholpen wordt. Dus de rest moest wachten, want die hadden geen afspraak en kwamen voor controle zo binnen lopen.
Bij het meisje ging ik mee naar binnen, want daar zouden nogal wat gaatjes van gevuld moesten worden. De behandelkamer was echt klein. Geen plek voor mij om te zitten en er stond ook geen computer. Alles ging vanaf kaartjes. De tandarts vond ineens dat er niks gevuld moest worden, omdat ze anders de zenuwen zou beschadigen. Bleek dat ze de vorige keer door een andere tandarts zijn behandeld dus ik weet niet hoe dit verder gaat. We waren sneller terug dan verwacht dus zijn we gaan kleien met de kinderen. Echt mooie dingen hadden ze gemaakt. Ook wel eens leuk om de kinderen zo creatief te zien met andere materialen. Na het kleien nog een ander spel gespeeld en toen weer op huis aan. Boodschappen gedaan, want ik zou zelf pasta koken die avond. Paprika was alleen overal op. Beetje jammer, maar ik ben eruit gekomen met kaas. Het was 3 april! Naomi was jarig dus waren opa en oma bij Henny en Gerard. Ik heb iedereen even gezien en gesproken. Ik vond dat echt heel leuk. Had opa en oma ook al 9 weken niet gezien en de rest ook al een tijd niet. Zoals gezegd die avond zelf pasta gekookt en gegeten! Lekker lekker.. Na het eten bij Tjitra langs rondom de afhandeling van de waterpomp. Toen ik thuis was nog even boven gezeten met wat meiden. Samen aan de thee en toen lekker mijn bedje opgezocht.
Donderdagochtend moesten we al om 8 uur in het kindertehuis zijn (dat betekende om 6 uur op), want Ingrid had een afspraak. De kinderen moesten nog ontbijten dus dat hebben we eerst gedaan en daarna zijn we gaan knutselen. Ze mochten verven, vouwen, tekenen, knippen en plakken. In een aantal boeken van Ingrid stonden wat voorbeelden. We hebben daarna nog galgje gespeeld, gespeeld op het veld (niet te lang, zon was fel), Bibliobus boeken lezen en muziek geoefend. We waren een beetje door onze ideeën heen en hebben toen rustig een spelletje gespeeld aan tafel en wat zitten kletsen. De kinderen waren ook best moe. Om 13u was Ingrid thuis en een half uurtje later gingen we naar huis. Heb die middag weinig gedaan, beetje geslapen en wat boodschappen gedaan. ’s Avonds kip en patat gehaald bij de Roompram. Had even geen zin om te koken dus de vraag van het huisgenootje kwam precies op het goede moment! Die avond nog even boven gezeten voor Hildes afscheid. Een vriend van Rosa (Gerson) is voor twaalf dagen in Suriname en Rosa vroeg of ik met haar mee wou om een drankje te doen bij De Garden. Zo gezegd, zo gedaan. Het was erg gezellig en ik heb voor het eerst tequila gedronken en wel meteen twee shotjes. Eerst een cocktail en toen dat. Het was best lekker. De hoogste tijd om naar Havana te gaan en lekker te gaan stappen. Voor mij geen alcohol meer, maar ik heb me prima vermaakt. David sloot zich later nog bij ons aan. Het was echt super leuk. Die blakka’s (zoals negers hier heten) blijven een beetje jammer. Ze zijn echt hardleers. Ik wil niet met ze dansen, maar ze blijven het proberen. Negeren werkt nog steeds het beste. Verder heb ik een erg geslaagde avond gehad en lag ik om half 6 in bed.
Vrijdagochtend ging om half 9 mijn wekker, want we zouden met een aantal huisgenoten naar White Beach gaan. Lekker ff naar het strand. We zijn met de bus gegaan en na ongeveer een uurtje waren we er. Ik was er al eerder geweest en toen hevig verbrand. Deze keer dus veel in de schaduw gelegen. Rond een uur of drie weer terug, want dan zou de laatste bus gaan. Verder die middag weinig gedaan. Wel zijn we in de avond een kijkje gaan nemen bij de avondvierdaagse. Dat is hier een hele happening. Ze lopen veel langere afstanden en in groepen. Niet per se met school. De afstanden zijn tussen de 10 en 20 kilometer en dan is er verschil tussen junioren, senioren en individuele. Ze zijn allemaal uitgedost in kostuum en helemaal t zelfde. Er wordt tussendoor veel gedanst en bij de zogenoemde Hot Spots moet er gedanst worden. Dan kunnen er punten verdiend worden en als je groep niet compleet is krijg je strafpunten. Hoe het verder precies zit, weet ik niet, maar de hele stad loopt uit! Echt super leuk om te zien.
Zaterdag 6 april was overdag weinig bijzonders. Dus veel kan ik daar niet over zeggen. Tegen het eind van de middag naar de stad gelopen. Er waren geen taxi’s meer te krijgen en twee van onze huisgenoten zouden meelopen met de avondvierdaagse door een tekort in een groep. We hebben ze nog gezien en dat was wel even leuk. Gerson sloot zich bij ons aan en we zijn naar het pannenkoekencafé geweest om wat te eten. Maar ik heb alleen een hamburger gegeten, haha. Even geen pannenkoeken voor mij. Thuis lekker gezeten en kennisgemaakt met een nieuwe huisgenoot Amy. Zij gaat ook vrijwilligerswerk doen bij Lobi Pikien en is ook via Vrijwillig Wereldwijd. Later heb ik me klaar gemaakt voor alweer een stapavond. Deze keer gingen Catharina (van het andere huis) en Jerry (huisgenoot) ook mee en David niet, want die moest werken. Zelfs Amy die die avond was geland ging mee en ook Gerson was van de partij. Eigenlijk wilden we een drankje doen bij de Garden, maar die was vol dus het werd ’t Vat. Lekker trage bediening weer, maar dat weet je van te voren. We hebben er een uur gezeten en een cocktail verder gingen we met de taxi naar Zsa Zsa Zsu. De club die alleen op zaterdag open is. Ik was er nog nooit eerder geweest. Ook daar was het erg leuk en gezellig. Wel minder negers waar ik ‘’last’’ van had, haha! Na wederom een geslaagd avondje lag ik dan om 6 uur in bed.
Ik dacht te kunnen uitslapen, maar de volgende dag vond iemand het nodig de bomen te snoeien en veel in huis waren ook nog wakker. Dus vroeg wakker, maar nog wel lang in bed gelegen. Verder de zondag weinig gedaan. Wel even naar de waterkant geweest en daar beetje gechilled en een drankje gedaan. In de avond mijn Hollandse eten van vrijdag opgemaakt. Dus sperziebonen, gebakken aardappeltjes en deze keer geen hamburger, maar kipvingers. Amy at mee, want het was teveel. Een aantal jongens wilden gaan poolen en wij (Rosa, Amy en ik) gingen mee. Het was heel gezellig, maar het poolen zelf vond ik niks aan. Ik kon het ook niet goed, misschien had dat er ermee te maken. Misschien moet ik maar eens met opa gaan praten. Hoewel hij doet biljarten, maar ik zie de lol er niet van in.
En toen was het eindelijk maandag 8 april. De dag waar de kinderen van Lobi Pikien erg naar uit keken. Ingrid was jarig en we zouden met z’n allen naar Colakreek gaan. Het is water uit het Brokopondo meer en is bruin door de bladeren van de bomen. Eerst hebben we ’s ochtends nog gebeden en toen kon de bus worden ingeladen. Genoeg eten en drinken. Twee broers van een meisje sloten aan en daar gingen we dan. Het is in de buurt van Zanderij en na ongeveer een uurtje rijden (iets langer) waren we er. Kinderen helemaal blij! We hebben eerst nog voor tante gezongen en daarna omgekleed. Omdat de kinderen geen zwemdiploma hebben, mochten ze alleen in het kreekje van 60 cm diep. Daar hebben ze zich prima vermaakt. Lekker elkaar onder gespetterd. Uiteraard deed ik net zo hard mee en ze lieten me nog schrikken door ineens mijn been vast te pakken onder water. Er was een glijbaan en ze hebben veel overgegooid met een flesje water. Dat probeerden ze van elkaar af te pakken. Rosa en ik zijn nog wel even in het diepere stuk geweest van 1.70 m. Best vies water eigenlijk en er was een koude en warme stroming. De afspraak was dat iedereen z’n eigen gang mocht gaan. Kinderen mochten niet achter ons aanlopen en ook niet aan ons plakken. Ze waren veel te druk in het water om dat te doen. Ik heb nog lekker op mijn handdoek gelegen, met Rosa gekletst, foto’s/filmpje gemaakt en even geslapen. Een heerlijk dagje om zo eens met de kinderen te zijn. Twee keer een flink bord eten gehad met kousenband, kip, rijst, paddenstoel en pom(typisch Surinaams, google maar). Zat echt helemaal vol.
Toen was het tijd om terug te gaan en bijna alle kinderen sliepen in de bus. Zo’n leuk gezicht. Echt moe, maar voldaan! Rosa en ik zijn onderweg afgezet, omdat het anders heel erg om was van het kindertehuis weer naar huis. Dus we hebben een bus naar de stad gepakt en daar de bus naar huis.
Thuis bleek er nog heerlijk voor ons gekookt te zijn door twee huisgenoten. Ja dat kan je niet laten staan… Dus nog een schep pastaschotel uit de oven gegeten en nog een toetje van Oreo koekjes. Je kon me rollen. Ondertussen werd ik echt heel moe en heb, na nog even kletsen, heerlijk om 23 uur mijn bedje opgezocht.
Zo en nu is het dinsdag vandaag. We zijn vrij van het kindertehuis, omdat we het gister zo druk hebben gehad. Nou ik kan je zeggen, ik heb het wel eens drukker gehad! Maargoed wel weer tijd om lekker rustig aan te doen en lekker voor jullie even een verhaal te schrijven.
Lieve allemaal morgen nog 2,5 week en mijn tijd hier zit erop. Ik geniet nog lekker even van de tijd dat ik hier zit! Jullie zijn weer helemaal bijgepraat. Ook zonder trips vermaak ik mij prima, zoals jullie hebben kunnen lezen! Ik hoorde dat het van het weekend heel mooi weer wordt.. Ben benieuwd. Pak vooral een terrasje zou ik zeggen en zet de foto’s op Facebook (dat wat ik nog steeds niet heb gedaan.. SORRY.. Het komt er niet echt van dus wie weet moeten jullie wachten tot ik in NL ben)

Heel veel liefs vanuit Switi Sranan!

Xxx

  • 10 April 2013 - 04:51

    Ina Oorburg:

    Fijn om weer wat van je te lezen,je vermaakt je goed.
    Wat gaat de tijd toch vlug.
    Zit je al aftel streepjes te zetten of zou je nog wel wat willen blijven.
    Nog fijne laatste weken,we horen van elkaar,liefs

  • 10 April 2013 - 19:46

    Daddy Cool:

    Mooi verhaal! Lullen kun je als de beste. Mooi om te lezen dat het zo goed gaat, het wordt nog wel eens wat.... Waar kan ik die blog van je vinden?? En ga je nog een trip maken of laat je het erbij?

  • 10 April 2013 - 21:54

    Esther:

    Geniet nog van je laatste weken daar!
    Zien elkaar hopelijk snel weer in Nederland! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alyssa

Ik ben in de zomer van 2012 afgestudeerd aan de PABO. Begin februari 2013 ga ik voor 3 maanden naar Suriname om vrijwilligerswerk te doen via Vrijwillig Wereldwijd in Paramaribo. Eind april kom ik weer terug.

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 877
Totaal aantal bezoekers 13697

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 27 April 2013

Vrijwillgerswerk in een Kindertehuis

Landen bezocht: