Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alyssa Ridder - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Alyssa de Ridder

Blijf op de hoogte en volg Alyssa

09 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Mijn eerste week

Lieve allemaal,
Mijn eerste weekje zit er al weer op. Zoveel spannends heb ik eigenlijk niet eens gedaan en toch is hij omgevlogen.
Ik zal even bij het begin beginnen. De dagelijkse dingen zijn altijd hetzelfde: opstaan, ontbijten, douchen, boodschappen etc.
Daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien.
Maandagmiddag voor het eerst even geskyped met mama (en papa door de telefoon) en Jolanda, Niek en de kinderen.
In de avond hadden Mirthe, Rosa, Anne-Lotte en ik een afspraak met Tjitra om afspraken te maken. Zo geschiedde. Ik heb toen toch besloten om een fiets te nemen, scheelt een boel tijd. Tijdens het gesprek bleek ook dat ik een fiets nodig heb om bij het kindertehuis te komen. Rosa en ik moeten fietsen naar het centrum en onze fiets bij de brandweerkazerne neerzetten. Daarna met een busje (die er een uurtje over doet) naar het kindertehuis. Het zijn een soort Dolmus-achtige busjes (zo lijkt het) en die gaan pas rijden als ie vol zit. Tot zover onze tocht naar het kindertehuis.
Na het gesprek zijn Rosa en ik met Tjitra vertrokken richting Lobi Pikien om kennis te maken met de huismoeder en de kinderen. Dat was erg leuk, de kinderen stelden zich allemaal netjes voor en de moeder vertelde over de gang van zaken.
Daar hebben we afgesproken dat we maandag gaan beginnen. De tijden zijn van 14-17, omdat na 17 de bussen minder rijden.
Bij thuiskomst stond de pasta al op tafel en heb ik samen met David, Marjolein, Mirthe, Ilke en Rosa gegeten. Daarna nog even gekletst en richting bedje.
De volgende dag was Tjitra al om half 10 bij ons huis om ons een rondleiding door Paramaribo centrum te geven per auto. We hebben gezien waar we beter wel en niet kunnen komen en de mooie plekken als de Palmentuin. De weg was ik al bijna meteen vergeten (maarja ik heb natuurlijk ook geen richting gevoel).
Die middag na de boodschappen GTST proberen terug te kijken, maar dat duurde een eeuwigheid. Elke keer bufferen en doen.
Eindelijk konden we onze fietsen op halen die avond en we hadden geen zin om te koken. Dus gingen Rosa, David en ik naar de RoopRam. Een soort van patatzaak, maar dan voor roti. Het was erg lekker compleet met kousenband en af en toe een botje in de kip (die ik eruit heb gevist).
Na het eten gingen we richting het andere huis voor een warm welkom van 6 Belgen. Alleen gingen de Belgen en een aantal anderen al op tijd naar bed. Een paar mensen bleven over waaronder ik. Sommige hadden aardig wat op dus dat was lachen. Ik lag 3:40 op bed, mooie tijd.
Woensdags was het Vreemdelingenpolitie dag. Rond een uur of 12 was Sandrina hier, de dochter van Tjitra en haar man Sandy. Ongeveer drie kwartier rijden. Wij helemaal netjes aangekleed (dat wil zeggen dichte schoenen, shirtje met mouwen en een broek tot over de knie), bleek niet nodig. Netjes plaats genomen, maar moesten netjes in de rij gaan staan. Kwestie van stempeltje halen en met 10 minuten weer buiten. Nu mag ik blijven tot 27 april. Later die middag had Pieter ons duidelijk uitgelegd waar we simlockvrije telefoons konden kopen. Rosa en ik op weg naar de Maretraite Mall (het overdekte winkelcentrum van onze wijk met airco). Snel gevonden dus hup op het fietsje weer terug.
Het verkeer raast hier langs je heen. Er zijn geen fietspaden dus je moet goed opletten. Ook rijden ze hier links, dus dat is zeker even wennen. Met name bij het maken van een bocht. En oversteken is ook nog niet zo makkelijk, maar het lukt tot nu toe nog steeds.
Sommige auto’s gaan naast je rijden en de chauffeurs roepen dan dingen als: ‘’hé lekkerding’’ en ‘’pas op hè’’. Pssst Psst wordt ook veel geroepen, net als dat er naar je gefloten wordt. Op toeteren hebben ze hier ook een abonnement. Ik heb maar eens gevraagd aan Tjitra wat daar de reden van is. Eigenlijk overal voor: een vrouw zien, gevaar en doorrijden zijn een paar voorbeelden.
Rosa en ik hebben thuis de telefoon geïnstalleerd en zijn daarna boodschappen gaan doen bij een grotere Chinees. Hier keek ik echt mijn ogen uit. Allemaal Nederlandse merken: Perfekt, Unox, Zaanse Hoeve, Remia, noem maar op. Bij de Tulip hier (grote supermarkt) hebben ze zelfs Mora frikadellen. Mijn wasmiddel hier is van de Jumbo. Kortom ik hoef hier niks te missen.
Na de boodschappen had ik mail vanuit Nederland. De sponsoring is eindelijk rond vanuit de KMM Groep. Eerder deze week bleek de factuur niet goed en die heeft Tjitra aangepast en nu is het goed. Ik krijg bericht als het geld is overgemaakt en ga ik met Tjitra de inkopen doen voor de waterpomp.
Deze avond wel gekookt. Samen met Mirthe en Rosa was het rijst geworden, zonder vlees met ei, ketjap en groente uit blik. Er was een nieuw meisje over gekomen uit Groningen en die hebben we ook ontvangen met z’n allen.
Donderdags was een dagje bij huis, wat wasjes gedraaid even buiten een rondje gemaakt om wat foto’s te maken.
En toen werd het vanzelf vrijdag. In de middag even met Rosa en David naar de stad geweest. Onze fiets bij de brandweer geplaatst en in de winkels rond gekeken. We kregen honger dus we gingen naar de Mac (jaja hoe fout he, maar o zo lekker). Voorlopig maar even niet meer dus.
In de avond had ik mijn eerste salsa les. We hebben alleen wat basispasjes geleerd. De bedoeling is 4 weken lang 8 lessen te volgen (twee per week dus), na 8 weken af te dansen en met steeds wisselende mannen te dansen. Ik ga het wel doen, maar of het wat wordt, dat is afwachten…
’s Avonds ben ik thuis gebleven en niet mee de stad in gegaan. Wel nog gezellig een hele tijd gekletst met m’n huisgenoot Emily die ook hier bleef. Ik was moe en hoofdpijn. Gelukkig heb ik nog kansen zat om mee uit te gaan.
Vandaag is het zaterdag, dooie dag. Niet zoveel gedaan, weer met een aantal mensen geskyped en mijn kamer geveegd en gedweild.

Nu zijn jullie helemaal bij.
Ik heb wel genoeg van het weekje bijkomen, wennen etc. Maandag begin ik in het kindertehuis. Daar heb ik erg veel zin in. Voor wie het nog niet gezien heeft, er staan een aantal foto’s op facebook.
Het eerstvolgende verslag zal ik plaatsen na mijn weekje in het kindertehuis.
Nu ga ik volgende week op trip dus ik zal even kijken of het lukt. De trip zal gaan naar Galibi. We gaan zeeschildpadden zien, naar Frans-Guyana om een gevangenis te bezoeken en slapen in Indianendorp.
Daar kijk ik ook erg naar uit!

Tot het volgende verslag!

Ps leuk al die reacties van jullie :). Blijven doen, is leuk om te lezen.

  • 10 Februari 2013 - 02:01

    Ina:

    Leuk om jouw verslag te lezen.
    Je hebt heel wat te vertellen.
    Geniet ervan en op naar de volgende week,
    Groetjes en liefs van mij

  • 10 Februari 2013 - 08:29

    Semra:

    Hallo Alyssa, meid ik vond het super leuk om jou weel verslag te lezen !! Ook de foto's zijn zo mooie. Lekker de surinaamse eten :). Ik blijf je volgen. Xxxx

  • 10 Februari 2013 - 10:57

    Marije :

    En weer een leuk verslag!! Ondanks dat ik je nog vaak spreek, is het leuk om dit zo te lezen!! Super leuke dingen maak je daar mee.
    Heel veel plezier met de uitstapjes die je gaat doen & veel succes volgende week in het kindertehuis!!

    Heel veel liefs <3

    Marije

  • 11 Februari 2013 - 07:41

    Helma:

    Hoi Alyssa,
    Volgens mij heb jij het prima naar je zin daar, als ik alles zo lees! Leuke groep mensen, leuke dingen doen en veel zien, klinkt allemaal goed! Vandaag ga je eindelijk weken, ben heel benieuwd hoe dat bevalt.
    Veel succes, en heel veel plezier!!! XXX

  • 11 Februari 2013 - 13:56

    Niekalexie:

    Ha Alyssa
    Leuk om jou week mee te volgen. Toch nog veel
    Gedaan en geregeld. Nu tijd om aan de slag te gaan in het kindertehuis. Ik hoop dat het je gaat bevallen. Fijn om je zaterdag gesproken te hebben.
    Liefs Niek

  • 11 Februari 2013 - 15:59

    Tamara:

    Hoi hoi!
    Ondanks dat je nog niet aan de slag kon toch nog wat van de omgeving gezien deze week! Leuk hoor ;) en dan vandaag eindelijk aan de slag! Heel veel succes daarmee & veel plezier natuurlijk ook! Vast helemaal jouw ding met al die kinderen om je heen ;) De trip die je van het weekend gaat doen klinkt trouwens ook super gaaf! Geniet ervan meis ;)
    Dikke knuf,
    Tamara

  • 11 Februari 2013 - 20:53

    Harry Nak:

    Mooi verslag, je schrijft net zoveel als je praat, ha, ha. Lekker aan de slag en komend weekend een prachtige trip. Je zit daar goed! Ben benieuwd hoe het gaat met de kindertjes, maar dat zal wel goed zitten. Karen zei dat ze je nog wel wat tips zou geven over mooie dagtrips, reisjes, bezienswaardigheden etc. Maar eerste arbeiten. Hup aan de slag!! Groeten uit het prachtige Emmeloord.

  • 12 Februari 2013 - 22:35

    Karen:

    De mac....dat kan echt niet he!!! ;)

  • 16 Februari 2013 - 13:20

    Opa De Ridder En Oma:

    hallo alyssa we hebben het eerste reisverslag gelezen.

    jij en je vriendinnen waren wezen zwemmen en ben je in het kindertehuis aan het werk nu.

    jullie gaan ook nog naar frans gunyan en slapen in een oerwoud ,kijk maar uit voor de inlanders.

    ze moeten ook naar de vreemdepolitie paramaribo.

    morgen gaan we naar hendrik - ambacht ,tante annie is jarig.

    groetjes opa en oma.

  • 20 Februari 2013 - 06:28

    Jolanda:

    Waarom in godsnaam naar de Mac als er "roti-snackbars" zijn.........

  • 20 Februari 2013 - 06:30

    Jolanda:

    Leuk om je verslag te lezen, je zo te kunnen volgen! Kijk uit naar het volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alyssa

Ik ben in de zomer van 2012 afgestudeerd aan de PABO. Begin februari 2013 ga ik voor 3 maanden naar Suriname om vrijwilligerswerk te doen via Vrijwillig Wereldwijd in Paramaribo. Eind april kom ik weer terug.

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 13700

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 27 April 2013

Vrijwillgerswerk in een Kindertehuis

Landen bezocht: